zondag 12 februari 2017

DUURZAME STOFFEN ZOEKTOCHT

De plannen die ik gisteren had, vielen volledig in het water of sneeuw liever gezegd. 
Zoals jullie weten heb ik naast het opzetten van mijn eigen bedrijfje/webshop nog een grote passie: Tiny Houses 
Wekenlang keek ik ernaar uit om naar de open dag te gaan van de eerste Tiny House in Nederland (in Alkmaar). Gisteren was dus de open dag en toen ik mijn rolgordijntjes omhoog deed, kon ik wel huilen ... 
Helaas koning Winter was langs geweest en had mijn plan bevroren.
Zoals Marjolein al zei; mijn Tiny House rijdt voorlopig nog niet weg,er komen nog wel andere open dagen ... dus omschakelen !!
Ik besloot om thuis te blijven en mijn zaterdag te besteden aan research voor mijn andere passie mijn toekomstige bedrijfje.
Research naar duurzame stoffen.
Het is een dingetje blijkt ,het is een lastige zoektocht. 
Zodra je sustainable fabric intoets krijg je enorm veel hits..
Het liefst wil ik alles lezen en absorberen. 


 



Zo was ik afgelopen vrijdag in mijn favoriete stoffenwinkel in Den Haag (van Domburg textiel), ik had nog een cadeaubon bon van hun en die brandde natuurlijk in mijn tas. 
Wat anderen mensen misschien met boeken hebben, heb ik met lappen stof. 
Ik MOET eraan zitten, tussen mijn vingers kunnen rollen, mijn handen laten glijden langs een stapel stofrollen en soms duw ik mijn handen in manden gevuld met biaisbandjes en .... eeehh  nou ja dat dus.
Bij navraag bleken ze maar 3 rollen Eco-katoen te hebben (en niet echt spectaculair leuk/mooi),als je weet hoeveel rollen stof daar liggen snap je dat het dus eigenlijk niks is. 
Ik was wel een beetje teleurgesteld, had stiekem de hoop dat ik bij hun ook wel mijn toekomstige inkoop (Wholesale) kon doen. 
Het zette me aan het denken; Eco-katoen is toch DE Trend ? Je merkt toch steeds meer ,ook in de kledingwinkels, dat duurzame stoffen een opkomend fenomeen is ? Waarom liggen hier dan maar 3 rollen tussen het assortiment ?
Ik ga binnenkort maar even praten met de eigenaresse, misschien kan ik haar overtuigen dat 3 rollen echt te weinig is. 
In Rotterdam blijkt er een klein eenmansbedrijfje te zitten, maar wat ik begrijp uit de tekst van de site is dat ze ermee wilt gaan stoppen ... oei als ik nou bij haar langs ga wie weet wil ze dan wel doorgaan ? of tenminste mij voorstellen aan de leverancier haha .... (of afstaan aan mij)
Een andere mogelijkheid is om via grote bedrijven stof te bestellen, maar die zitten veelal ver buiten Nederland. 
Wat je dan ziet is: je gaat opzoek naar bijvoorbeeld stof met een katten print (dit is een voorbeeld) , vervolgens klik je dan je stofkeuze aan en bestel je per yard (nog net geen meter en de stoffen zijn vaak ook smaller). Je kunt als optie dan eco-katoen aanklikken,het probleem wat ik daarbij heb is : 
A. ik kan niet wholesale bestellen ( als bedrijfje moet ik dan dezelfde prijs betalen als een particulier terwijl ik veel meer wil afnemen) 
B. ik moet sowieso meer stof afnemen omdat de stoffen smaller zijn, plus ik zit met verzendkosten en eventuele invoerrechten.
C. hoe zit het met de inkt ? ...  

Zoektocht gaat verder ..
 Als ik dan lekker aan het surfen bent over het internet, kom ik ook allerlei aanverwante artikelen of linkjes tegen. Ik hou ervan ... eentje wil ik jullie niet onthouden en vind ik eigenlijk dat jullie deze zouden moeten zien.
Zo kwam ik bij een documentaire terecht : True Cost
Een documentaire over eerlijke lonen,arbeidsomstandigheden, Fair Trade en het gebruik van duurzame middelen. 
Erg interessant. 



Mijn gedachten maken overuren tijdens het zien van zo'n documentaire, schrijf af en toe wat op en zoek het dan vervolgens weer verder uit. 
Het bedrijf waar ik voor werk kwam ook ter sprake in de documentaire, alhoewel ik weet dat ze op duurzaamheid, eerlijke lonen, geen kinderarbeid, arbeidsomstandigheden erg vooruitstrevend zijn en toon aangevend voor andere bedrijven (ze staan hoog genoteerd bij rank a brand), zet het me toch aan het denken ... 
Ik wil van draad tot stof , van grondstof tot knoopje weten waar mijn eindproduct straks uit bestaat en vandaan komt.
Ik wil niet dat er leed (van dier om mens) aan mijn toekomstige kleding/ kledinglijn kleeft ..
De ecologische voetprint van mijn product moet minimaal zijn ! 

...en dat lieve mensen vraagt om research,veel leeswerk,studie en heel wat zoektochten .. 
Als jullie een bedrijf weten die biologische stoffen verkoopt, aan wholesale doet en stoffen kan bedrukken op een plantaardige manier ...
ALLE tips omarm ik 

PS : van mijn cadeaubon heb ik een lap rayonstof gekocht. Deze gebruik ik om 1 van mijn ontwerpen uit te gaan proberen. 
Ik heb ook een couponnetje gekocht van 65cm kittenstof ... wat ik daarvan ga maken is me nog een raadsel. 
Vanaf nu is het de lappenstof opmaken die ik nog heb en over te gaan naar duurzame stoffen. 

 
                                                          
 

 
 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten